Tuesday, February 5, 2013

MATAN ABU SYUJAA’ – 01 Kitab Thaharah : 04 Istinja



"فصل" والاستنجاء واجب من البول والغائط والأفضل أن يستنجي بالأحجار ثم يتبعها بالماء ويجوز أن يقتصر على الماء أو على ثلاثة أحجار ينقي بهن المحل فإذا أراد الاقتصار على أحدهما فالماء أفضل

(Pasal) Istinja (bersuci) setelah buang air kecil (kencing) dan besar itu adalah wajib. Dan yang lebih utama ialah bersuci dengan batu-batu kemudian diikuti dengan air. Boleh juga hanya dengan air atau hanya dengan tiga buah batu yang dapat digunakan untuk membersihkan dubur atau kemaluan yang disucikan. Tetapi bila hendak mencukupkan hanya dengan salah satunya, maka yang lebih utama adalah dengan menggunakan air.

ويجتنب استقبال القبلة واستدبارها في الصحراء  ويجتنب البول والغائط في الماء الراكد ، وتحت الشجرةِ المثمرة، وفي الطريق والظل ، والثُّقب  ولا يتكلم على البول والغائط  ولا يستقبل الشمس والقمر ولا يستدبرهما.

Dan ketika buang air, jauhilah menghadap kiblat atau membelakanginya (jika melakukannya) di tempat terbuka. Hindarilah buang air kecil dan besar di air yang tidak mengalir, di bawah pohon yang sedang berbuah, di jalan, di tempat untuk berteduh, dan di lubang. Dan janganlah bercakap-cakap ketika sedang buang air kecil dan besar. Janganlah menghadap matahari atau bulan serta jangan membelakangi keduanya.

No comments:

Post a Comment